Verzekeraar Nationale-Nederlanden wil zich in de loop van 2025 op de betaalmarkt gaan richten met eigen betaalrekeningen, heeft een woordvoerster bevestigd na berichtgeving van Het Financieele Dagblad. Daarmee gaat het bedrijf de concurrentie aan met de grootbanken ABN AMRO, Rabobank en ING.

De consumentenbank, die ook de naam Nationale-Nederlanden krijgt, wordt volledig digitaal. Betalingen kunnen via een app worden gedaan. “Eventueel komt er een betaalpas, we kijken naar de behoefte van de klant”, aldus de zegsvrouw. Op dit moment lopen al proeven met een klein aantal rekeninghouders.

“We denken dat er ruimte voor ons is in de mark, als alternatief voor de grootbanken. We zijn ambitieus”, zegt topman Marcel Zuidam tegen de krant.

Terugkeer van bankverzekeraars?

Begin deze eeuw was het concept van bankverzekeraar nog in zwang met grote conglomeraten als Fortis en ING die beide functies vervulden. Maar na de kredietcrisis van 2008 werden bankverzekeraars juist opgebroken in aparte bedrijven die zich op respectievelijk bankieren dan wel verzekeren richtten.

Natonale-Nederlanden was begin deze eeuw zelf onderdeel van ING Groep. maar werd na 2008 afgesplitst. Het idee achter bankverzekeren is dat financiële instellingen op die manier makkelijker meerder producten aan klanten kunnen verkopen, waardoor ze per klant meer verdienen.

LEES OOK: Nieuwe bank GoDutch richt zich op kleinzakelijke ondernemers en besteedt deel inkomsten aan duurzame doelen